شنگ و خواص آن

شنگ و خواص آن

شنگ پلو،شنگ گیاه،شنگ وحشی،شنگ در بارداری،شنگ دریایی

بهتر است بدانید که فارسی این گیاه شنگ است، لازم به ذکر است که در شیراز و اصفهان به شنگ آلاله و در خراسان ریش بز خالدار خطاب می ‌نماییند. به این گیاه قندرون، سنسفیل، تسلسفیل، اسپلنج و اسفلنج نیز می‌ گویند.در واقع  در عربی نوع چمنی این گیاه که برگ های آن باریک ‌تر از شنگ می ‌باشد، لحبه النبس و زنب الخیل است. اما در عراق و شامات به آن اذناب الخیل می‌ گویند.

شنگ،خواص شنگ

بهنر است بدانید که شنگ در چمنزارهای نمناک شمال ایران، عمارلو، بین کبوترچای و زردچین، ایسپیلی ییلاق دامنه البرز، به ویژه افجه و نارون می ‌روید و نوع چمنی این گیاه در مغرب ایران، تفرش، اراک، کوه شاهو و کردستان زیاد می باشد، و در اروپا به علت زیبایی گل این گیاه، شنگ پرورش می‌ دهند. در واقع گیاه‌ شناسان قدیم نوع حقیقی شنگ را نر و نوع چمنی را ماده می ‌دانستند، و در زبان فرانسه به شنگ یارب دوشوو گویند و در فاصله اردیبهشت تا تیرماه ظاهر می گردد.
شنگ،خواص شنگ

بهتر است بدانید که ریشه گیاه شنگ دارای لعاب بوده و کمی تلخ می باشدو خوردن آن اشتها را فوق‌ العاده زیاد می نماید. البته ریشه شنگ خلط ‌آور و نرم‌ کنده سینه و التیام دهنده زخم ها می باشد. لازم به ذکر اتس که از برگ های شنگ در سالاد استفاده می ‌کنند و ایرانیان آن را مانند کاهو و کاسنی با سرکه و بدون آن می ‌خورند، چون بسیار خنک است خوردن برگ های شنگ اسهال و خون ریزی معده را بند می‌ آورد همچنین از خون ریزی سینه جلوگیری می ‌کند و برای مسلولین سودمنداست.

شنگ،خواص شنگ

بد نیست بداندی که ریشه شنگ برای جلوگیری از اسهال و خون ریزی، از برگش قوی تر است. لازم به ذکر است که پاشیدن برگ و گل خشک شده این گیاه در روی زخم های چرکی و متعفن نافع می‌ باشد. ضماد آن را برای التیام عصب قطع شده مفید دانسته ‌اند. بهتر است بدانید که ضماد گل شنگ با موم، جهت سوختگی با آتش مفید است. حکیم محمد بن زکریای رازی خوردن ریشه گیاه شنگ را پادزهر سموم می ‌دانست. عصاره گیاه شنگ که در طب سنتی ایران طرثوت خوانده شده است پادزهری قوی است و در ساختن تریاق فارون به کار می ‌رود. برای معالجه نزله ریوی، نقرس، رماتیسم و امراض جلدی جوشانده شصت گرم ریشه شنگ را تجویز نموده اند.

شنگ،خواص شنگ

لازم به ذکر است که برگ های گیاه شنگ از خونریزی معده جلوگیری می‌ کند. اگر مسموم شدید از ریشه‌ این گیاه استفاده نمایید. بدنیست بدانید برای رماتیسم مفید است و آب ریشه خام شنگ زگیل را از بین خواهد برد. لازم به ذکر است که برای مسلولین نفع بسیار دارد. در واقع گل این گیاه را بر روی محل سوختگی قرار دهید تا از قدرت التیام آن برای سوختگی پی ببرید!قابل ذکر است که اگر این گیاه را پُختید هرگز آب آن را دور نریزید بلکه آن را بنوشید، زیرا منافع شنگ در آب جوشانده آن جمع می ‌شود، عصاره شنگ جهت درمان کچلی و زخم های جلدی مفیدمی باشد..

شنگ و خواص آن

مطالب مرتبط:

شاهی

ریحان

ترخون

شوید

جعفری




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : روغن شترمرغ
تاریخ : یک شنبه 20 دی 1394
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: